CG 2026
Presentació dels membres de la Comissió de Garanties electes el 16.02.2026
LLUÍS SALOM MARCÓ
Soc fotògraf del que se n’ha dit la generació TRI-X (en referència als fotògrafs de premsa de “La Transició”) que està en l’origen del Sindicat de la Imatge. Trenta dos anys després de la fundació de la UPIFC, el que podríem dir-ne la responsabilitat generacional amb la professió ja està traspassada en tots els aspectes directius i operatius del Sindicat. Actualment soc jubilat (actiu) i a l’espai sindical que puc aportar-hi és la Comissió de Garanties (CG). Per això m’hi presento candidat.
M’identifico plenament amb el concepte que els estatuts són el contracte entre l’organització i els seus membres.Els contractes són per a complir-los.
Recentment vàrem comprovar-ne l’eficiència per a resoldre una situació inèdita i complicada, que va ser la dimissió el 22.07.24 de l’aleshores secretari general (quan ja estava en funcions) després d’haver fracassat el seu l’intent de sabotejar la convocatòria de la 7a Conferència Extraordinària. Són coses que no haurien de passar, però a vegades passen. La diferència és que quan va succeir quelcom similar trenta tres anys enrere en l’Associació de Fotògrafs Professionals de Premsa i Mitjans de Comunicació de Catalunya (AFPPMCC) llavors l’organització se’n va anar en orris, mentre que ara la crisi d’en Xavier Subias ha donat pas a un equip cohesionat en l’interès col·lectiu i la incidència no ha passat de ser una anècdota dissortada.
No serà d’aquest mal que morirem, doncs. Per contra, la manca de participació si que pot matar-nos.
Per això vull contribuir al Sindicat des de l’àmbit de la Comissió de Garanties.
…………………………………
Trajectòria sindical:
- President, en tant que afiliat més antic, de la Comissió de Garanties electa el 05.12.2022, composta amb Pilar Aymerich, Pepe Baeza, Pere Monés i Jorge Montero.
- En 2021, promotor de la SSAD L’Argèntica, constituïda el 18.03.2022 amb Pilar Aymerich, Sergi Escribano, Cisco Pelay, Jordi Pol, Dídac Salau i jo mateix.
- Membre honorari del Sindicat juntament amb Pere Monés, per acord unànime del Consell Directiu de 25.01.2021.
- Director de “L’Agenda de la Imatge” des del núm.9 (setembre 1997) fins el núm.65 (1/2015).
- Director editorial i administrador de Produccions Editorials de la Imatge (SL unipersonal del Sindicat) en el període 2005-2013.
- Secretari d’organització del Sindicat de la Imatge en 2006, càrrec renovat en successius mandats fins la 4a Conferència Ordinària celebrada el 15.10.2020.
- Vicepresident del Consell Directiu de la UPIFC en 2004
- Afiliat a la UPIFC des de juny de 1994 amb carnet de premsa núm.9406014.
- Últim president de l’ AFPPMCC (Associació de Fotògrafs Professionals de Premsa i Mitjans de comunicació de Catalunya, dissolta el 29.03.1994) al capdavant de la Candidatura Alternativa composta per Albert Aymamí, Pepe Baeza, Matias Briansó, Jordi Camí, Paco Elvira, Pere Monés, Lluís Salom, Xavier Subias, Anna Turbau i Roser Vilallonga.
PEPE BAEZA GALLUR
Pepe Baeza. Valencia, 1955. Fotógrafo, editor gráfico y ex profesor de fotografía. Miembro del Sindicat de la Imatge UPIFC desde sus comienzos
Quiero formar parte de la Comissió de Garanties para contribuir al mejor desarrollo del Sindicat; para dar continuidad a la Comissió saliente y que perviva el papel de esta parte tan importante de la acción sindical.
Quiero trabajar en sintonía con el resto de miembros que salgan elegidos para intentar solucionar las cuestiones que se deriven del funcionamiento del Sindicat.
PERE MONÉS MESTRE
He treballat com a fotògraf de premsa des de l’any 1978 fins la meva jubilació el 2015.
Formo part de la UPIFC desde el seu començament i igualment afiliat al Sindicat de la Imatge desde la seva fundació, del que he estat secretari general fins el novembre de 2020.
Actualment soc membre honorari del Sindicat.
Em presento per ser membre de la Comissió de Garanties per contribuir, amb el meu coneixement del Sindicat i amb la resta de companys de la Comissió, al bon funcionament del Sindicat dintre les normes estatutàries que ens hem donat. I en tot cas afrontar els problemes que puguin sorgir amb serenitat i equitat.
ANTONI COLL TORT
Fotògraf professional en règim d’autònom des de 1988, especialitzat en arquitectura, interiorisme i editorial (viatges) i com a director de la galeria Barcelona Visions entre els anys 2012 i 2016.
He alternat algun parèntesi professional amb la dedicació en encàrrecs de confiança en política municipal.
Formo part del Sindicat de la Imatge-UPIFC des de l’any 1999 i d’altres moviments socials de la ciutat de Barcelona com son el moviment veïnal, SOS Racisme, UCFR, PTP (Plataforma Transport Públic). Actualment sóc membre de la junta de l’ A.VV. Poblenou i coordinador de la revista El Poblenou, i president de l’Ateneu Memòria Popular.
Em presento per ser membre de la Comissió de Garanties per contribuir, i donar suport a les persones que durant tot aquest temps han estat suportant la tasca de manteniment del Sindicat; després de tants anys de militància sense activitat directe a la organització, crec que ha arribat el moment de posar-hi el meu granet de sorra.
ALFONS RODRÍGUEZ MOLINA
En el passat ja vaig formar part de la Comissió de Garanties. Pel que fa a la meva feina:
Fotógrafo y Videógrafo documental
Ha viajado y trabajado en más de 130 países de los 7 continentes. Su obra gráfica se ha expuesto en diferentes países de las Américas, África, Europa y Asia.
Sus imágenes se han publicado en medios como National Geographic Magazine, La Reppublica, Lens The New York Times, El País, Geo, The Courier, El Mundo, Vogue, La Vanguardia, 5W, Vice, Arrels o Gatopardo entre otros muchos.
Es autor de diversos libros de entre los que se podrían destacar Between Gazes, El Tercer Jinete Un mudo hambriento, RASD, El Estado de los Saharauis Indestructibles o The Melting Age. Es director de los largometrajes documentales The Sleeping Land e Indestructibles, ambos seleccionados en importantes festivales internacionales.
Ha colaborado con organizaciones, fundaciones y agencias internacionales como Naciones Unidas, Oxfam, Médicos Sin Fronteras, UNICEF o Acción contra el Hambre, por destacar algunas.
Ha sido galardonado con el Premio Nacional de Reportaje Social y ha obtenido diversos reconocimientos a su trabajo entre los que mencionar el Premio Internacional Luis Valtueña, el Premio Pont en la categoría Artes por su trayectoria profesional. También es ganador del Premio Godó de Fotoperiodismo, uno de los más prestigiosos del país y obtuvo una mención de honor en el International ETTL Photo Awards de The Open Society Initiative for West Africa, por su trabajo sobre las consecuencias del ébola en África occidental y otra en el Aspa Awards por The Sleeping Land. Su proyecto documental El Tercer Jinete, un mundo hambriento recibió un diploma de reconocimiento entregado en mano por el rey Felipe VI.
Es ganador del Premio Sailou Traoré y finalista en dos ocasiones en los Fetisov Journalism Awards y en los True Story Awards, además del Terra Gollut Film festival, con su proyecto conjunto Indestructibles.
Su proyecto de largo recorrido The Melting Age, elaborado en 7 continentes y más de 65 países, aborda la crisis climática global y ha sido expuesto y seleccionado en festivales de cuatro continentes.
www.alfonsrodriguez.com IG/FB : @alfonsrodriguez
JOSEP PARRA PEÑA
Tinc 80 anys. Soc informàtic de professió i he tingut connexions transversals amb el món de la imatge. Afiliat al Sindicat des del febrer de 2014 amb carnet professional núm. 1402692, vaig formar part de la Comissió de Garanties en el període 1919-1922 amb Paco Luis del Pino com a president d’aquest òrgan.
Membre actiu del Sindicat en diferents moments, la meva aportació rellevant va ser la posada en marxa de la base de dades i d’altres aplicacions informàtiques.
Soc membre de la SSAD L’Argèntica des de la seva creació. Tot i no ser fotògraf, m’hi vaig integrar per l’interès principal de veure com es resolien sindicalment els problemes creixents sorgits amb l’anterior Consell Directiu. El desenllaç positiu d’aquell episodi que amenaçava el sentit i la mateixa existència del Sindicat, va posar en valor la vida sindical, els estatuts i el paper de la Comissió de Garanties.
I és per això que m’hi presento candidat, amb el convenciment que cal la participació de tothom cadascú/na en la mesura que pugui; la meva actualment pot ser aquesta- per a que el Sindicat esdevingui una eina de futur pels professionals de la imatge; i m’hi presento igualment convençut que el compliment dels estatuts és essencial pel respecte mutu que l’afiliació ens debem els uns als altres.
Per a més informació sobre mi: https://www.upisindi.cat/ateneu-llibertari-de-gracia/
Etiquetes: Comissió de Garanties Sindicat de la Imatge UPIFC, eleccions